UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

 

                                                                                  hotforex partner      waluteo partner                                            

 

Menu

   PRZEKRÓJ FINANSOWY      ANALIZY FOREX      ANALIZY GPW      NOTOWANIA      KALENDARZ SZKOLEŃ      ANALIZA TECHNICZNA       PRZEGLĄD PRASY                        



Rynek sieci handlowych w Polsce – aktualna sytuacja, prognozy, trendy

Polska jest bardzo dużym i ważnym rynkiem środkowo-wschodnioeuropejskim. Stale poprawiająca się sytuacja ekonomiczna Polaków, wyższe dochody netto, spadające bezrobocie i powrót inflacji sprawiły, że wyniki w handlu w 2017 roku były wyjątkowo dobre. O dobrej sytuacji mieszkańców naszego kraju świadczy również coraz wyższa sprzedaż detaliczna, która w maju br. wzrosła o 6,1 proc. w relacji rocznej. Z kolei w porównaniu z kwietniem br. nastąpił jej wzrost o 2,2 proc. (w cenach stałych).

Rynek handlu w Polsce

wyk1

Wartość polskiego rynku handlu i e-handlu detalicznego szacuje się na 584 mld zł (2017). Prognozuje się, że za cztery lata kwota ta przekroczy 705 mld zł. Zgodnie z danymi Nielsen, wartość samego rynku produktów FMCG (szybkozbywalnych) w Polsce wzrosła w 2017 r. o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem 2016. Ponadto 57 proc. sprzedaży tych produktów (czyli najbardziej popularnych wśród konsumentów) przypada na sklepy wielkoformatowe (super- i hipermarkety oraz dyskonty), a udział ten z roku na rok wzrasta.

Handel sklepowy odpowiada w Polsce za 93 proc. całej sprzedaży detalicznej, podczas gdy handel pozasklepowy to pozostałe 7 proc. Warto dodać, że na koniec marca 2018 r. całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosiła 13,8 milionów m², a nasz kraj plasuje się pośrodku środkowo i wschodnioeuropejskich krajów w wydatkach per capita na zakupy detaliczne, notując 2,572 EUR w 2017 roku.

wyk2

Struktura handlu w Polsce

W naszym kraju funkcjonuje około 110 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych. Sama struktura handlu detalicznego jest dość zróżnicowana. Dostrzegalne jest zróżnicowanie liczby sklepów w ujęciu regionalnym. Najwięcej znajduje się na Mazowszu, około 15 tys. Na końcu listy jest województwo opolskie z ok. 2,8 tys. placówek. Wskazuje się również na względnie niski udział w ujęciu ilościowym kanału nowoczesnego (tzn. hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 6 proc. w skali Polski.

Handel tradycyjny (sklepy niezależne) zaczyna upodabniać się do nowoczesnego. Małe sklepy łączą się w grupy handlowe i sieci franczyzowe: już 26 proc. sklepów tradycyjnych należy do takich struktur. Rozwój handlu zrzeszonego w obrębie tego kanału uzależniony jest od regionu: najwięcej sklepów sieciowych znajduje się na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniej na Mazowszu (22 proc.). Ponadto kanał tradycyjny jest najbardziej rozpowszechniony na Podkarpaciu i w województwie świętokrzyskim, gdzie stanowi on 96 proc. wszystkich sklepów. Trzeba jednak pamiętać, że mimo przewagi liczebnej segment sklepów niezależnych od dwudziestu lat jest w ciągłym odwrocie i traci udziały rynkowe. Można też dodać, że największym nasyceniem sklepów na 1000 mieszkańców cechuje się województwo świętokrzyskie (3,16), najmniejsze z kolei występuje na Podlasiu (2,51). Z kolei kanał nowoczesny najbardziej popularny jest w województwie śląskim i na Mazowszu.

wyk3

Główne podmioty

Największą siecią handlową w naszym kraju jest Jeronimo Martins Polska z markami Biedronka i Hebe. Jest to niekwestionowany lider, a czołowe miejsca zajmuje już od kilku lat i znacznie przewyższa konkurencję zarówno przychodami, jak i poziomem zatrudnienia. Tu warto dodać, że jest to również jeden z największych w kraju płatników CIT w Polsce z kwotą niemal 410 mln zł (za 2016 rok). Ze sprawozdania rocznego Jeronimo Martins wynika, że przychody Biedronki za rok 2017 wyniosły 43,5 mld PLN, co oznacza wzrost o 10,4 proc. r/r. Zysk EBITDA zamknął się kwotą 805 mln euro. Oznacza to, że zwiększył się o 13,8 proc. w stosunku do roku 2016. Inwestycje Biedronki warte były 354 mln EUR, co przełożyło się na 121 nowych sklepów. Za dużym sukcesem Biedronki stoi również fakt, że jako jedna z pierwszych sieci wielkopowierzchniowych rozpoczęła ekspansję w mniejszych miejscowościach, gdzie rynek nie był jeszcze nasycony.

Inne sieci też mogą poszczycić się sporymi zyskami oraz stałym wzrostem sprzedaży i zatrudnienia, choć nie tak dużymi jak JMP. Drugie miejsce pod względem przychodów zajmuje niemiecka grupa Schwarz, do której należą sieci Lidl i Kaufland. Okazuje się jednak, że obie te sieci, nawet wzięte razem, mają mniejsze obroty niż Biedronka, a także mniej placówek i pracowników. Przychody Lidla w roku obrotowym 2017 wyniosły 14 mld PLN, oznacza to wzrost o 7 proc. r/r. Z kolei Kaufland zanotował przychód na poziomie 10,1 mld PLN, stanowi to wzrost o 3 proc. r/r. W tym roku Lidl planuje wydać na inwestycje 500 mln PLN, to kwota podobna do tej z 2016 r. i 2017 r. Inwestycje tego rzędu pozwolą otworzyć 25-30 nowych placówek, modernizować już istniejące, usprawniać łańcuch dostaw (w tym budować kolejne centra logistyczne). Trzecim graczem na polskiej scenie największych sieci handlowych jest brytyjskie Tesco. Łączna sprzedaż w tej sieci wyniosła u nas 10,58 mld PLN w roku 2017. Rok wcześniej było to 11,19 mld zł, zatem nastąpił spadek o 5,5 proc. W 2017 roku działało 440 sklepów, obecnie funkcjonuje 429. Wydaje się, że spadek sprzedaży i zamykanie nierentownych sklepów spowodowane są nieumiejętnością dostosowania się do zmieniających się trendów konsumenckich oraz otoczenia rynkowego w naszym kraju.

E-commerce

Wartość rynku e-commerce w Polsce to obecnie ok. 40 mld PLN. Prognozuje się, że w tym roku dojdzie ona do 47 mld PLN, co oznaczałoby wzrost r/r o 18 proc. W 2020 miałoby to być już 70 mld PLN. Rynek ten będzie rósł bardzo szybko, choćby ze względu na samą specyfikę e-handlu (łatwość zakupów, wygoda, często niższa cena czy całodobowa dostępność produktów). Drugą kwestią jest stale rosnąca liczba internautów w naszym kraju. E-handel produktami spożywczymi (a głównie takim zajmują się największe sieci handlowe) na razie ma znaczenie marginalne w ogólnych przychodach e-commerce. Niewykluczone, że ta nisza będzie w najbliższych latach rosnąć wolniej niż cały segment e-commerce. Niski udział zakupów spożywczych drogą internetową wynika ze specyfiki branży spożywczej: klient chce często dotknąć i zobaczyć towar (zwłaszcza produkty świeże), zanim podejmie decyzję o zakupie.

wykr4

Wnioski i perspektywy

Polska jest dobrze rozwijającym się rynkiem handlu detalicznego. Świadczy o tym stale rosnąca wartość sprzedaży detalicznej oraz prognozy, które zakładają jej kilkuprocentową dynamikę roczną przynajmniej przez najbliższe lata. Pozytywne czynniki to: sprzyjające środowisko makroekonomiczne (stabilny wzrost PKB, spadające bezrobocie) oraz przyrost dochodu, którym rozporządzają Polacy. Ponadto same sieci handlowe w swoich raportach wskazują w prognozach na wzrost przychodów oraz dalszą ekspansję w postaci otwierania większej liczby sklepów. Perspektywy sprzedaży sieci handlowych wyglądają dobrze również ze względu na trendy konsumenckie. Polscy konsumenci po żywność i środki czystości udają się przede wszystkim do sklepów dyskontowych. Dobra wybieralne, takie jak sprzęt domowy (RTV, AGD) oraz odzież i obuwie, kupują głównie w sklepach specjalistycznych, szukając najlepszych ofert. W Polsce nadal pojawiają się nowe sieci handlowe. Trend ten świadczy o niepełnym nasyceniu rynku. Ponadto można zaobserwować, że obok dynamicznie rosnących dyskontów na znaczeniu zaczynają zyskiwać tzw. sklepy typu convenience należące do sieci handlowych, czyli sklepy oferujące wygodę i bliskość, gdzie wcale nie jest najważniejsza cena. Działają one najczęściej na zasadzie ajencyjnej lub na twardej franczyzie.

Największą siecią w tym segmencie jest Żabka Polska, będąca własnością zagranicznego funduszu Mid Europa Partners, zarządzająca sieciami Żabka i Freshmarket. Można więc powiedzieć, że segment sieciowych sklepów convenience również jest bardzo perspektywiczny, świadczy również o tym fakt, że coraz więcej firm rozpoczyna swoją działalność w tym segmencie. Ustawa o zakazie handlu w niedziele nie powinna znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży, gdyż sieci stosują środki zaradcze (np. w postaci dłuższych godzin pracy w inne dni), zaś klienci, mając świadomość zakazu handlu w niedzielę, często robią większe zakupy w dni poprzedzające. Bazując na powyższych danych można stwierdzić, że prognozy są optymistyczne i zakładają dalszy rozwój rynku handlu detalicznego w Polsce.

Michał Palenciuk
Analityk Rynków Finansowych



 

Znajdź brokera forex easymarkets logo 160x54px   bossafx logo   forex.ee logo   plus500 logo   pepperstone logo   HotForex Logo big