waluteo_750x200.png

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

 

                                                                                  hotforex partner      waluteo partner                                            

 

Menu

   PRZEKRÓJ FINANSOWY      ANALIZY FOREX      ANALIZY GPW      NOTOWANIA      KALENDARZ SZKOLEŃ      ANALIZA TECHNICZNA       PRZEGLĄD PRASY                        



 

Raport analityczny: Trakcja 15.05.2018

 

 

2018-05-15 trakcja bdm

Nasze wcześniejsze pozytywne nastawienie do walorów Trakcji okazało się przedwczesne  i błędne. Spółka, mimo znaczącej wartości posiadanego majątku na tle konkurencji (Torpol, ZUE) kontynuuje pasmo rozczarowań, których dostarcza inwestorom na przestrzeni ostatnich miesięcy. Po dodatnich, ale wspartych głównie przez rozwiązanie rezerw, wynikach 4Q’17, spółka pokazała bardzo słabe (wstępne) rezultaty za 1Q’18. Okres niskich marż może potrwać dłużej niż pierwotnie zakładaliśmy, a dodatkowo w 2018 w naszej ocenie znacząco może wzrosnąć zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (z jednej strony wzrost przychodów i wykorzystanie otrzymanych w 2017 roku zaliczek, z drugiej dalsza presja ze strony podwykonawców). Obawiamy się, że spółka nie odzyska zbyt szybko zaufania inwestorów, tym bardziej, że tuż przed wynikami rozstanie ze spółką przyspieszył prezes zarządu (pierwotnie odejście planowano dopiero z końcem czerwca). Dodatkowo słabe wyniki jednostek zależnych stawiają naszym zdaniem pod znakiem zapytania zasadność w dłuższym terminie obecnej wyceny bilansowej wartości firmy (377 mln PLN; z czego większość stanowi wartość z wyceny aktywów litewskich). Weryfikujemy nasze założenia finansowe, co skutkuje obniżeniem ceny docelowej do 3,50 PLN. Zmieniamy zalecenie z Kupuj na Redukuj.

Według wstępnych danych za 1Q’18 spółka wypracowała na poziomie skonsolidowanym 205 mln PLN przychodów oraz -22,5 mln PLN straty netto. Na poziomie jednostkowym było to odpowiednio 170 / -9,6 mln PLN.  Pełny raport zostanie opublikowany 17 maja. Mimo, że na bazie sezonowości oraz trudnych warunków na rynku budowlanym oczekiwaliśmy, że spółka będzie mieć kilka mln PLN straty netto w 1Q’18, to zaprezentowane wyniki są zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań oraz konsensusu rynkowego. Bieżący backlog spółki charakteryzuje się słabą rentownością, dodatkowo nadal nie poprawia się sytuacja na Litwie (83% przychodów skonsolidowanych wypracowano na poziomie jednostkowym, czyli w Polsce). Spółka podała, że na stratę w 1Q’18 wpływ miały także koszty wejścia na rynek energetyki, powrót na rynek tramwajowy oraz przygotowanie do działalności na nowych rynkach zagranicznych (Trakcja od lat próbuje zaistnieć na Bałkanach, od podstaw rozwijana jest także spółka na Ukrainie).  Zakładamy, że 1Q’18 był najsłabszym okresem w roku. Przy wypracowaniu w kolejnych kwartałach po średnio 400-450 mln PLN sprzedaży kwartalnej i 5,5-6,0% marży brutto ze sprzedaży, spółka ma szansę osiągnąć break-even na poziomie netto, bez wspierania się one-offami (na ostatniej konferencji wynikowej zarząd sygnalizował zwiększenie nacisku na aspekty prawne). Zwracamy jednocześnie uwagę, że poziom rentowności brutto na poziomie 5-6% daje małe pole do budowy wartości dla akcjonariuszy, tym bardziej, że w najbliższych kwartałach prawdopodobnie będzie rosnąć zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.  Potencjana kontynuacja słabych wyników zarówno na Litwie jak i w kraju, może rodzić natomiast pytania  o zasadność wyceny wartości firmy, tym bardziej, że spółka częściowo spisywała aktywa w „lepszych” niż obecnie czasach dla rynku budowlanego. Na koniec 2017 było to 377 mln PLN (wraz z kwotą alokowaną do wartości niematerialnych), z czego aż 276 mln PLN przypadało na aktywa litewskie, dla których spółka w teście na utratę wartości przyjmuje 6-8% marży EBITDA i WACC na poziomie niespełna 8% (dla głównych aktywów polskich jest to odpowiednio 4-10% / 10%).  Jako szansę postrzegamy nadal zwiększenie kontraktacji ze strony PKP PLK (tegoroczny plan opiewa na 14 mld PLN), zakładając, że na nowych przetargach podejście generalnych wykonawców byłoby rozsądniejsze niż w 2H’16-1H’17, a konkurencja niższa (ZUE czy Torpol zbudowały większe portfele niż Trakcja). W branży budowlanej pojawiają się także głosy, by publiczni zamawiający wprowadzili do nawet obowiązujących już umów wskaźniki, które przynajmniej częściowo pozwolą wykonawcom zrekompensować ostatnie wzrosty kosztów, co także mogłoby zmienić sentyment do postrzegania sektora budowlanego na GPW. Zwracamy także uwagę na znaczący majątek spółki w postaci własnego sprzętu  - środki trwałe na koniec 2017 roku wyceniono w bilansie na 267 mln PLN, a więc znacząco wyżej niż bieżące EV. Z drugiej strony oferta nabycia przez PKP PLK upadłego PNI może znacząco zwiększając potencjał wykonawczy zarządcy infrastruktury i ograniczyć zakres zleceń „z drugiej ręki” i utrzymaniowych.

Wydział Analiz i Informacji Dom Maklerski BDM S.A.

 



 

Znajdź brokera forex easymarkets logo 160x54px   bossafx logo   forex.ee logo   plus500 logo   pepperstone logo   HotForex Logo big