UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem



api_banner750x200b.jpg

 

                                                                                  hotforex partner      waluteo partner                                            

 

Menu

   PRZEKRÓJ FINANSOWY      ANALIZY FOREX      ANALIZY GPW      NOTOWANIA      KALENDARZ SZKOLEŃ      ANALIZA TECHNICZNA       PRZEGLĄD PRASY                        

Rynek sieci handlowych w Polsce – aktualna sytuacja, prognozy, trendy

Polska jest bardzo dużym i ważnym rynkiem środkowo-wschodnioeuropejskim. Stale poprawiająca się sytuacja ekonomiczna Polaków, wyższe dochody netto, spadające bezrobocie i powrót inflacji sprawiły, że wyniki w handlu w 2017 roku były wyjątkowo dobre. O dobrej sytuacji mieszkańców naszego kraju świadczy również coraz wyższa sprzedaż detaliczna, która w maju br. wzrosła o 6,1 proc. w relacji rocznej. Z kolei w porównaniu z kwietniem br. nastąpił jej wzrost o 2,2 proc. (w cenach stałych).

Rynek handlu w Polsce

wyk1

Wartość polskiego rynku handlu i e-handlu detalicznego szacuje się na 584 mld zł (2017). Prognozuje się, że za cztery lata kwota ta przekroczy 705 mld zł. Zgodnie z danymi Nielsen, wartość samego rynku produktów FMCG (szybkozbywalnych) w Polsce wzrosła w 2017 r. o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem 2016. Ponadto 57 proc. sprzedaży tych produktów (czyli najbardziej popularnych wśród konsumentów) przypada na sklepy wielkoformatowe (super- i hipermarkety oraz dyskonty), a udział ten z roku na rok wzrasta.

Handel sklepowy odpowiada w Polsce za 93 proc. całej sprzedaży detalicznej, podczas gdy handel pozasklepowy to pozostałe 7 proc. Warto dodać, że na koniec marca 2018 r. całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosiła 13,8 milionów m², a nasz kraj plasuje się pośrodku środkowo i wschodnioeuropejskich krajów w wydatkach per capita na zakupy detaliczne, notując 2,572 EUR w 2017 roku.

wyk2

Struktura handlu w Polsce

W naszym kraju funkcjonuje około 110 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych. Sama struktura handlu detalicznego jest dość zróżnicowana. Dostrzegalne jest zróżnicowanie liczby sklepów w ujęciu regionalnym. Najwięcej znajduje się na Mazowszu, około 15 tys. Na końcu listy jest województwo opolskie z ok. 2,8 tys. placówek. Wskazuje się również na względnie niski udział w ujęciu ilościowym kanału nowoczesnego (tzn. hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 6 proc. w skali Polski.

Handel tradycyjny (sklepy niezależne) zaczyna upodabniać się do nowoczesnego. Małe sklepy łączą się w grupy handlowe i sieci franczyzowe: już 26 proc. sklepów tradycyjnych należy do takich struktur. Rozwój handlu zrzeszonego w obrębie tego kanału uzależniony jest od regionu: najwięcej sklepów sieciowych znajduje się na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniej na Mazowszu (22 proc.). Ponadto kanał tradycyjny jest najbardziej rozpowszechniony na Podkarpaciu i w województwie świętokrzyskim, gdzie stanowi on 96 proc. wszystkich sklepów. Trzeba jednak pamiętać, że mimo przewagi liczebnej segment sklepów niezależnych od dwudziestu lat jest w ciągłym odwrocie i traci udziały rynkowe. Można też dodać, że największym nasyceniem sklepów na 1000 mieszkańców cechuje się województwo świętokrzyskie (3,16), najmniejsze z kolei występuje na Podlasiu (2,51). Z kolei kanał nowoczesny najbardziej popularny jest w województwie śląskim i na Mazowszu.

wyk3

Główne podmioty

Największą siecią handlową w naszym kraju jest Jeronimo Martins Polska z markami Biedronka i Hebe. Jest to niekwestionowany lider, a czołowe miejsca zajmuje już od kilku lat i znacznie przewyższa konkurencję zarówno przychodami, jak i poziomem zatrudnienia. Tu warto dodać, że jest to również jeden z największych w kraju płatników CIT w Polsce z kwotą niemal 410 mln zł (za 2016 rok). Ze sprawozdania rocznego Jeronimo Martins wynika, że przychody Biedronki za rok 2017 wyniosły 43,5 mld PLN, co oznacza wzrost o 10,4 proc. r/r. Zysk EBITDA zamknął się kwotą 805 mln euro. Oznacza to, że zwiększył się o 13,8 proc. w stosunku do roku 2016. Inwestycje Biedronki warte były 354 mln EUR, co przełożyło się na 121 nowych sklepów. Za dużym sukcesem Biedronki stoi również fakt, że jako jedna z pierwszych sieci wielkopowierzchniowych rozpoczęła ekspansję w mniejszych miejscowościach, gdzie rynek nie był jeszcze nasycony.

Inne sieci też mogą poszczycić się sporymi zyskami oraz stałym wzrostem sprzedaży i zatrudnienia, choć nie tak dużymi jak JMP. Drugie miejsce pod względem przychodów zajmuje niemiecka grupa Schwarz, do której należą sieci Lidl i Kaufland. Okazuje się jednak, że obie te sieci, nawet wzięte razem, mają mniejsze obroty niż Biedronka, a także mniej placówek i pracowników. Przychody Lidla w roku obrotowym 2017 wyniosły 14 mld PLN, oznacza to wzrost o 7 proc. r/r. Z kolei Kaufland zanotował przychód na poziomie 10,1 mld PLN, stanowi to wzrost o 3 proc. r/r. W tym roku Lidl planuje wydać na inwestycje 500 mln PLN, to kwota podobna do tej z 2016 r. i 2017 r. Inwestycje tego rzędu pozwolą otworzyć 25-30 nowych placówek, modernizować już istniejące, usprawniać łańcuch dostaw (w tym budować kolejne centra logistyczne). Trzecim graczem na polskiej scenie największych sieci handlowych jest brytyjskie Tesco. Łączna sprzedaż w tej sieci wyniosła u nas 10,58 mld PLN w roku 2017. Rok wcześniej było to 11,19 mld zł, zatem nastąpił spadek o 5,5 proc. W 2017 roku działało 440 sklepów, obecnie funkcjonuje 429. Wydaje się, że spadek sprzedaży i zamykanie nierentownych sklepów spowodowane są nieumiejętnością dostosowania się do zmieniających się trendów konsumenckich oraz otoczenia rynkowego w naszym kraju.

E-commerce

Wartość rynku e-commerce w Polsce to obecnie ok. 40 mld PLN. Prognozuje się, że w tym roku dojdzie ona do 47 mld PLN, co oznaczałoby wzrost r/r o 18 proc. W 2020 miałoby to być już 70 mld PLN. Rynek ten będzie rósł bardzo szybko, choćby ze względu na samą specyfikę e-handlu (łatwość zakupów, wygoda, często niższa cena czy całodobowa dostępność produktów). Drugą kwestią jest stale rosnąca liczba internautów w naszym kraju. E-handel produktami spożywczymi (a głównie takim zajmują się największe sieci handlowe) na razie ma znaczenie marginalne w ogólnych przychodach e-commerce. Niewykluczone, że ta nisza będzie w najbliższych latach rosnąć wolniej niż cały segment e-commerce. Niski udział zakupów spożywczych drogą internetową wynika ze specyfiki branży spożywczej: klient chce często dotknąć i zobaczyć towar (zwłaszcza produkty świeże), zanim podejmie decyzję o zakupie.

wykr4

Wnioski i perspektywy

Polska jest dobrze rozwijającym się rynkiem handlu detalicznego. Świadczy o tym stale rosnąca wartość sprzedaży detalicznej oraz prognozy, które zakładają jej kilkuprocentową dynamikę roczną przynajmniej przez najbliższe lata. Pozytywne czynniki to: sprzyjające środowisko makroekonomiczne (stabilny wzrost PKB, spadające bezrobocie) oraz przyrost dochodu, którym rozporządzają Polacy. Ponadto same sieci handlowe w swoich raportach wskazują w prognozach na wzrost przychodów oraz dalszą ekspansję w postaci otwierania większej liczby sklepów. Perspektywy sprzedaży sieci handlowych wyglądają dobrze również ze względu na trendy konsumenckie. Polscy konsumenci po żywność i środki czystości udają się przede wszystkim do sklepów dyskontowych. Dobra wybieralne, takie jak sprzęt domowy (RTV, AGD) oraz odzież i obuwie, kupują głównie w sklepach specjalistycznych, szukając najlepszych ofert. W Polsce nadal pojawiają się nowe sieci handlowe. Trend ten świadczy o niepełnym nasyceniu rynku. Ponadto można zaobserwować, że obok dynamicznie rosnących dyskontów na znaczeniu zaczynają zyskiwać tzw. sklepy typu convenience należące do sieci handlowych, czyli sklepy oferujące wygodę i bliskość, gdzie wcale nie jest najważniejsza cena. Działają one najczęściej na zasadzie ajencyjnej lub na twardej franczyzie.

Największą siecią w tym segmencie jest Żabka Polska, będąca własnością zagranicznego funduszu Mid Europa Partners, zarządzająca sieciami Żabka i Freshmarket. Można więc powiedzieć, że segment sieciowych sklepów convenience również jest bardzo perspektywiczny, świadczy również o tym fakt, że coraz więcej firm rozpoczyna swoją działalność w tym segmencie. Ustawa o zakazie handlu w niedziele nie powinna znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży, gdyż sieci stosują środki zaradcze (np. w postaci dłuższych godzin pracy w inne dni), zaś klienci, mając świadomość zakazu handlu w niedzielę, często robią większe zakupy w dni poprzedzające. Bazując na powyższych danych można stwierdzić, że prognozy są optymistyczne i zakładają dalszy rozwój rynku handlu detalicznego w Polsce.

Michał Palenciuk
MarketInvest
Analityk Rynków Finansowych

 

Znajdź brokera forex easymarkets logo 160x54px   bossafx logo   forex.ee logo   plus500 logo   pepperstone logo   HotForex Logo big