Cashback i moneyback – jak działa i co można zyskać?

W mediach i wszelkich publikacjach finansowych coraz częściej przewijają się takie pojęcia jak cashback i moneyback. Są to usługi znane i cenione w bankowości zagranicznej, które powoli wkraczają również na polski rynek bankowy. Na czym polega fenomen usług cashback oraz moneyback? Jakie możliwości dają i jak z nich efektywnie korzystać?

Cashback – usługa warta uwagi

Usługa cashback zaczęła funkcjonować na rynku bankowym w Polsce w 2006 roku. Była oferowana tylko przez trzy banki: mBank, MultiBank i PKO PB. W tym czasie funkcjonalność cashbacku była stosunkowo niewielka. Usługa mogła być realizowana tylko przez posiadaczy kart Visa, a tego typu wypłaty były możliwe w bardzo niewielu sklepach, jedynie w dużych miastach Polski.

W języku polskim nie ma dosłownego odpowiednika tego pojęcia, dlatego zawsze stosowana jest klasyczna nazwa w języku angielskim. Początkowo terminy cashback i moneyback często były używane zamiennie przez niesprecyzowane definicje obu pojęć. Współcześnie, kiedy termin cashback nie jest już tak obcy jak był ponad 10 lat temu, bankowość rozgranicza znaczenie tych usług.

Cashback definiowany jest jako dodatkowa funkcja karty, która umożliwia jej właścicielowi pobranie gotówki w trakcie dokonywania zakupów. Zdarza się, że niektóre z banków w regulaminach stosują inne zwroty na tę usługę, dlatego w przypadku problemu z jej znalezieniem warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanego konsultanta.

Co dokładnie oferuje cashback?

Posiadanie aktywowanej usługi cashback pozwala użytkownikowi na jednorazowe wypłacanie gotówki podczas zakupów przy realizacji płatności kartą. Zakupy i płatność kartą są obowiązkowym warunkiem, aby skorzystać z cashbacku. Nie ma tutaj znaczenia cena nabywanego przez nas towaru czy usługi. Nawet przy zakupie produktu za kilka złotych mamy prawo skorzystać w wypłacenia gotówki.

Każdego posiadacza karty obowiązują konkretne limity kwoty, jaką ma możliwość wypłacić. Karty Mastercard oraz Maestro oferują transakcje typu cashback maksymalnie do 500 zł jednorazowo. Posiadacze kart Visa mają przyznany niższy limit w wysokości 300 zł.

Dużą zaletą usługi jest to, że limity dotyczą pojedynczej transakcji, a wciągu całego dnia możemy przeprowadzić je wielokrotnie, nawet w wysokości górnej granicy nałożonego limitu. Jedynym ograniczeniem jest ogólna wysokość dziennego limitu wypłat, jaką możemy ustawić indywidualnie do naszych potrzeb i preferencji.

Cashback – w jakim banku i z jaką kartą?

Obecnie wypłaty cashback są oferowane przez większość banków w Polsce. Należą do nich m.in

  • Alior Bank,
  • Bank Millennium,
  • Bank Pekao,
  • Getin Bank,
  • mBank,
  • Santander Bank Polska,

Jedyne instytucje bankowe, które nie wdrożyły funkcjonalności cashback to BOŚ Bank oraz Toyota Bank. W większej części instytucji finansowych usługa typu cashback jest bezpłatna.

Korzystanie z usługi umożliwia posiadanie karty płatniczej Visa, Mastercard lub Maestro. Wypłaty tego typu są możliwe już od momentu aktywacji karty.

Z cashbacku mogą korzystać klienci indywidualni i klienci biznesowi. Korzystanie z karty debetowej umożliwia dostęp do tej funkcjonalności, a niektóre z instytucji bankowych oferują również cashback przy posiadaniu karty obciążeniowej lub przedpłaconej.

Nazwa bankuKonto dla klientów indywidualnychKonto firmowe
Bank Pekao SA0,99 zł1,50 zł
BNP Paribas1 zł – Konto Otwarte na Ciebie

0 zł – Konto Premium, Bankowość prywatna

3%, min. 10 zł
EnveloBank0,50 zł0 zł
Inteligo1 zł1 zł
PKO BP1 złUsługa niedostępna
Santander Bank Polska1,50 zł – dla użytkowników karty debetowej pow. 26 roku życia

0 zł dla klientów poniżej 26 roku życia

0 zł

Gdzie i jak skorzystać z wypłaty cashback?

Korzystanie z możliwości wybrania gotówki przy płatności za zakupy kartą jest proste i nie wymaga specjalnego przygotowania. Zanim przystąpimy do zapłaty, musimy poinformować sprzedawcę o chęci pobrania pieniędzy. Wpisujemy na terminalu odpowiednią kwotę i zatwierdzamy PINem lub czytelnym podpisem na wydruku z urządzenia. Na otrzymanym rachunku kwota zakupów i wypłaty jest przedstawiona oddzielnie, aby łatwo sprawdzić, czy transakcja przebiegła pomyślnie. Jedyną sytuacją, w której sprzedawca odmówi wykonania operacji cashbacku to brak wystarczającej ilości gotówki w kasie.

Obecnie znalezienie punktu z możliwością wypłaty gotówki podczas płacenia za zakupy nie jest trudne. Usługa cashback stała się na tyle powszechna, że korzystają z niej już zarówno duże supermarkety, apteki, stacje benzynowe, a także niewielkie osiedlowe sklepy czy kioski.

Placówki, gdzie możliwa jest wypłata typu cashback, są dodatkowo oznaczone charakterystycznym logiem cashback. Możemy zauważyć je na drzwiach wejściowych, witrynach i bezpośrednio przy kasach.

Moneyback – zwrot naszych wydatków

Moneyback pojawił się w Polsce później niż cashback, bo w 2009 roku, początkowo jedynie w ofercie BZ WBK. Usługa szybko zyskała rozgłos i została wprowadzona w wielu bankach. Istotą tej usługi jest zwrot środków z dokonanie płatności z użyciem karty.

Pieniędzy nie otrzymujemy od razu. Najczęściej raz w miesiącu bank przelewa na konto właściciela karty określony procent poniesionych przez niego wydatku w ubiegłym miesiącu. Zwrot jest ustalany indywidualnie przez każdą z placówek finansowych, ale najczęściej jest to 1-5%.

Ważną informacją jest to, że nie każda transakcja jest kwalifikowana do otrzymania zwrotu. Wszystkie transakcje uznawane są zamieszczone w regulaminie usługi każdego banku.

Moneyback a programy premiowe i podatki

Niektóre z instytucji bankowych oferują swoim klientom rozszerzenie usługi moneybacku o tzw. programy premiowe. Mają za zadanie zachęcić właściciela konta do konkretnych działań, np. realizacji określonej liczby przelewów, systematycznych wpływów pieniędzy lub korzystania z aplikacji mobilnych. Za spełnienie określonych warunków bank wypłaca nagrodę w wysokości ustalonego procenta od wszystkich wykonanych operacji w ramach założeń programu premiowego. W wielu przypadkach udział w programach może być bardzo opłacalny.

Niektórzy wątpią w usługę moneybacku i szukają haczyka, bo dlaczego bank ma rozdawać klientom pieniądze? Jest to zabieg marketingowy, który ma na celu zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z ich oferty, a nie konkurencji. Skuteczne zaoferowanie atrakcyjnej oferty może wpłynąć na chęć skorzystania z dodatkowych usług oferowanych przez bank.

Zwrot pieniędzy w ramach moneybacku w polskim prawie jest taktowany jako sprzedaż premiowa, która nie ulega opodatkowaniu pod warunkiem, że jednorazowa wysokość premii wynosi nie więcej niż 2000 zł. Kiedy kwota jest wyższa bank rozlicza się z urzędem skarbowym w imieniu klienta.

Cashback i moneyback – korzystne rozwiązania

Zarówno cashback, jak i moneyback, to usługi, które są bardzo opłacalne dla klienta i warto zwrócić na nie uwagę. Cashback pozwala na zaoszczędzenie czasu, a sama transakcja jest bardzo szybka i wygodna. Usługa typu moneyback oferuje dodatkowy zysk, który najczęściej nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Obie usługi są dużym udogodnieniem, z którego zdecydowanie warto skorzystać.

Show More

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *