ClickMeeting aż 86% szkół jest nieprzygotowanych do nauki zdalnej

Po pół roku wraca nauka stacjonarna. ClickMeeting, polskie narzędzia do webinarów, przeprowadziło badanie, z którego wynika, że tylko 37% chce powrotu tego modelu nauki. Aż 48% uważa,  że powinien wrócić częściowo lub wcale, ale już tylko 14% uznaje szkoły za przygotowane do nauki zdalnej. Wynik ten pokazuje dobitnie, że nikt, ani nauczyciele, ani dzieci i ich rodzice nie byli gotowi na tak karkołomny przewrót i że niezbędne jest tutaj ich wsparcie. Przy tym zarówno uczelnie wyższe, jak i firmy szkoleniowe, już od kilku lat funkcjonują z częściową edukacją przez webinary. Skąd u nich ten sukces?

Czy nauka zdalna jest wyzwaniem większym od stacjonarnej?

Nauka zdalna okazała się niewątpliwie ogromnym wyzwaniem zarówno dla nauczycieli i uczniów, jak i tych rodziców. Potwierdziło to 74%  badanych i nie ma się czemu dziwić, gdyż edukacja online nigdy wcześniej nie była stosowana ani w Polsce, ani tak naprawę nigdzie indziej na tak powszechną skalę. Ponadto wdrożenie procesu nastąpiło wręcz bez przygotowania i jedynie 20% badanych nie nastręczył ten fakt większych trudności.

Bardziej przyjazny mógłby okazać się w tym wypadku model hybrydowy, a więc nauka stacjonarna w połączeniu z nauką zdalną przez webinaria. 44% badanych uważa na obecną sytuację takie rozwiązanie za najkorzystniejsze. Zaledwie 5% uważa za najlepsze rozwiązanie zdalne  Co ciekawe tylko 5 proc. uważa, że wyłącznie rozwiązanie zdalne lepiej funkcjonuje, co potwierdza badanie odnośnie tego, że dla 60% ludzi zdobywanie wiedzy na odległość jest mało efektywne w porównaniu do edukacji stacjonarnej, przy 13% uważających odwrotnie.

Czy nauka zdalna jest efektywniejsza od stacjonarnej?

Takie uczelnie wyższe, jak m.in. Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, czy Uniwersytet Gdański wdrożyły naukę przez webinary jeszcze przed kwarantanną społeczną. Obecnie pragną rozwijać ten model nauki, gdyż odpowiednie wprowadzenie zapewnione przez ClickMeeting zauważyły w takim rozwiązaniu zalety. To pokazuje, że Polacy nie są przeciwni nauce na odległość, ale jedynie nie są do niej przyzwyczajeni lub potrzebują odpowiedniego wsparcia.

Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca ClickMeeting, mówi na koniec:

– Dlatego misją naszej firmy jest wsparcie i edukacja osób, które trochę słabiej radzą sobie z obsługą technologii w nauce zdalnej. Chcemy ułatwić pedagogom oraz szkoleniowcom prowadzenie spotkań, lekcji czy wydarzeń online za pomocą naszej platformy.

36% webinariów odbywających się na platformie ClickMeeting jest tematyką edukacyjną lub szkoleniową. Firma prowadzi również projekty wspomagające nauczanie przez webinary. Akademia ClickMeeting jest miejscem, gdzie każdy w przystępny sposób może poznać wszystkie funkcjonalności narzędzia i rozwiązać wątpliwości odnośnie do takiej formy – są tam obecne m.in. specjalne poradniki na ten temat. Ponadto użytkownicy mają zapewnione wsparcie obsługi klienta.

Niebagatelnym wyzwaniem okazała się logistyka w domu. Do zdalnej nauki potrzebne są wszak takie urządzenia jak kamery, mikrofony czy słuchawki, a czasami również przestrzeń, której nikt nie zakłóca. Mimo tego aż 88% badanych twierdzi, że jest w posiadaniu odpowiedniego sprzętu, nieco mniej natomiast, bo 59% deklaruje, że ma również odpowiednie warunki.

Czy placówki są przygotowane do nauki zdalnej?

W okresie obowiązywania kwarantanny społecznej ważne też było potwierdzenie zdobytych kompetencji. Takie sprawdziany wiadomości, jak klasówki w szkołach, egzaminy na studiach, czy nawet obrony prac dyplomowych odbywały się wszak na platformach do webinarów i wideokonferencji. W badaniu dla 52% taka forma odpowiada i nie sprawia większych problemów.

ClickMeeting posiada przy tym szereg funkcjonalności ułatwiających edukację online, m.in. tablicę pozwalającą na pisanie, a także takie funkcje, jak udostępnianie ekranu, wgrywanie filmów na platformę YouTube czy też tworzenie ankiet, czy Q&A. Ważnym aspektem jest także certyfikat, wydawany po zakończeniu zajęć lub szkolenia jego uczestnikom.

Show More

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *